WebRTC

    Mobile Enterprise #3: WebRTC biedt operators innovatiekansen voor ‘the mobile enterprise’

    The mobile enterprise is al heel lang een belangrijk thema. Doordat bedrijfs- en mobiele communicatiesystemen momenteel convergeren tot één gemeenschappelijk IP vinden er belangrijke verschuivingen plaats. We spreken van een mobile enterprise als mobiele en enterprise communicatie worden geïntegreerd. Het is complexe materie, dus we vroegen Terry McCabe, de Chief Technology Officer van onze mobile divisie, om uitleg. In deze derde blog vroegen we hem waarom WebRTC complementair is aan VoLTE ?

    Terry McCabe: “De opkomst van de nieuwe internetstandaard WebRTC (Web real-time communicatie), biedt operators de mogelijkheid nog verder te innoveren. Met WebRTC kunnen ze elke device dat verbonden is met het internet als een communicatie-endpoint behandelen. Zo kunnen ook diensten worden aangeboden die niet verbonden zijn met het eigen netwerk. Dit betekent dat elke IP-telefoon of device een endpoint wordt. Daarmee verdwijnen de grenzen die we tot nu toe kenden. WebRTC kan worden gezien als een ander toegangsmechanisme dat uiterst complementair is aan VoLTE (Voice over LTE), VoWiFi (Voice over WiFi) en RCS (Rich Communication Services). Met WebRTC werkt de communicatie, ook al heeft de gebruiker aan de andere kant geen VoLTE device maar bijvoorbeeld een tablet of een spelcomputer aangesloten op de kabel. Operators en gebruikers krijgen dankzij VoLTE toegang tot een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden.”

    Behalve VoLTE is er technologie geïntroduceerd die RCS en messaging-diensten ondersteunt. Hierdoor kan het delen van content en contextuele communicatie worden toegevoegd aan de standaard VoLTE scenario's. Gebruikers kunnen zo naast contact- en locatiegegevens ook afbeeldingen en video's verzenden vanuit oproepen. Een klant kan gedurende een gesprek messaging omzetten in een voice-oproep en dan in een video-oproep. Vóór VoLTE was het moeilijk een business case te maken voor deze nieuwe diensten.”

    What’s next
    In de vierde blog van deze serie gaan we verder in op de toekomst van ‘the mobile enterprise’ en de kansen die dit biedt aan operators en organisaties.

    Lees het volgende blog