integrate whatsapp

    Zo integreert u in vijf stappen Whatsapp in uw contact center-omgeving

    Nederland telt 9,4 miljoen Whatsapp-gebruikers. Deze mensen willen steeds vaker ook via Whatsapp communiceren met organisaties. Dat is laagdrempelig, gemakkelijk en bekend. Maar ook voor organisaties heeft het grote voordelen. Whatsapp geeft met foto's en video's uitgebreidere communicatiemogelijkheden en vermindert de druk op andere communicatiekanalen als e-mail en twitter. Bovendien kunnen organisaties zich met dit populaire communicatiekanaal onderscheiden van de concurrentie.

    Overweegt u ook om met uw organisatie klanten via Whatsapp te gaan helpen? Dan zijn dit vijf belangrijke stappen die u moet nemen om er een succes van te maken:

    Stap 1: Contact center software met Whatsapp-integratie

    Neem contact op met uw Mitel-partner. De nieuwste versie van de Mitel contact center software beschikt over Whatsapp-integratie. Momenteel zijn we hiermee nog één van de weinige leveranciers in Nederland. Onze partners kunnen dit traject samen met u vorm geven. Als u wilt weten hoe integratie met Whatsapp er in onze omgeving uit ziet, check dan deze video. In één overzichtelijk dashboard heeft de agent overzicht over alle communicatiekanalen, inclusief Whatsapp.

     

    Stap 2: Start een Whatsapp-pilot

    Zodra de installatie van versie 8 van onze contact center software is afgerond, adviseert Mitel organisaties te starten met een Whatsapp-pilot. Dit geeft u de kans zelf te ontdekken of dit communicatiekanaal bij u past. Bovendien geeft dit uw organisatie de tijd contact center-medewerkers goed te trainen en templates met een aantal standaard Whatsapp-antwoorden in de juiste tone of voice ontwikkelen.

     

    Stap 3: Communiceer duidelijk over openingstijden Whatsapp

    Bent u een Whatsapp-pilot project gestart; zorg er dan vanaf het begin voor dat u duidelijk communiceert op welke tijden consumenten antwoorden krijgen. Via Whatsapp verwachten consumenten nog sneller antwoord dan via andere communicatiekanalen. Zo kunt u dit communicatiekanaal goed managen en teleurstellingen voorkomen.

     

    Stap 4: Denk na over integratie met een CRM-systeem

    Is uw Whatsapp-proef een succes en heeft uw organisatie besloten Whatsapp definitief te gaan gebruiken als communicatiekanaal? Denk dan aan de mogelijkheid om ook uw CRM-systeem te koppelen. Handig omdat u dan ook de 06-nummers van klanten direct kunt opslaan. De nieuwste contact center software van Mitel kunt u koppelen aan Salesforce, Microsoft Dynamics en SAP. Andere CRM-systemen kunt u met open interfaces ook koppelen.

     

    Stap: 5: Communiceer Whatsapp als communicatiekanaal

    Als u heeft besloten Whatsapp definitief als communicatiekanaal te gaan gebruiken, dan volgt de laatste stap. U kunt dan breed communiceren dat klanten u via Whatsapp kunnen bereiken. Houd er daarbij rekening mee dat het ook regelmatig zal voorkomen dat consumenten toch het Whatsapp-nummer gaan bellen. Zorg dat u ook die oproepen kunt beantwoorden. Dit kunt u in de nieuwste versie van onze contact center software eenvoudig instellen.

     

    Whatsapp-integratie in uw organisatie ?
    Wij verwachten dat we Whatsapp de komende twee jaar steeds vaker gaan zien als communicatiekanaal. Organisaties kunnen zich nu nog écht onderscheiden met Whatsapp-integratie. Wilt u dit ook? De professionals van Mitel helpen u graag verder. Neem contact met ze op via marketing_benelux@mitel.com.